Monday, February 22, 2010

Kadar hemoglobin dalam darah

Sedikit info yang boleh diikuti hasil pengalaman sendiri dan maklumat yang dicari ;

Masa pregnent kita biasanya akan disuruh buat blood test. Blood test tu menunjukkan level hemoglobin dalam darah kita. Level yang terbaik adalah antara 11.5 - 15.5 g/dL. Jika rendah, pakar akan bekalkan iron pill untuk boost pengeluaran hemoglobin ni. Salah satu effect jika paras hemoglobin rendah ketika hamil adalah komplikasi semasa kelahiran. Rupanya itulah yang berlaku kepada diriku...tapi tadi gie checked kat hosp serdang..level hemoglobin 10.3 . oklah dari lepas bersalin tempoh hari 8 jer.


Info pasal hemoglobin :-

Hemoglobin terdiri daripada protein dan juga ferum (zat besi)


Penyebab kepekatan hemoglobin rendah :-

~ Kurang pengambilan ferum dan asid folik di dalam diet harian

~ Walaupun jumlah pengambilan ferum dan juga asid folik mencukupi. Ini kerana sebahagian daripada ferum dan juga asid folik itu diagihkan kepada janin dalam kandungan

~ Talasemia - sejenis penyakit darah keturunan yang banyak berlaku di kawasan Asia, Mediterranean dan juga Afrika


Cara meningkatkan kadar kepekatan hemoglobin

~ Makan makanan yang kaya dengan ferum seperti hati, sayur bayam dan juga buah-buahan kering.

~ Makan makanan yang mengandungi asid folik seperti wheat germ, kekacang, mentega kacang, cendawan dan juga hati

~ Banyak memakan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti buah-buahan, ulam, sayur-sayuran dan juga jus oren. Ia akan meningkatkan kadar penyerapan ferum

~ mengambil vitamin dan juga zat mineral tambahan terutamanya asid folik

~ Elakkan meminum kopi atau teh pada waktu makan dan ketika mengambil vitamin tambahan


...Khasiat Pisang...



Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit.

MENINGKATKAN TAHAP HEMOGLOBIN
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah

Meningkatkan kuasa minda
buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap.

Mengurangkan stress
Potassium dalam pisang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium

Strok
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Tekanan darah tinggi
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.




...Info nie harap-harap bagi motivasi kat diri sendiri supaya tidak miss makan makanan yang berkhasiat dan boleh tambahkan kadar hemoglobin dalam darah..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...