Wednesday, June 16, 2010

Jalan-jalan cari makan...

Percutian 3 hari dua malam ke Utara menggamit kenangan yang indah untuk kami sekeluarga terutama anak-anak.

10.30 pagi kereta yg baru berusia 2 minggu ketika ini akan dipandu uji oleh suamiku ..maklumle nak bawa berjalan jauh hampir 300 km lebih. Kami bergerak beriringan dengan sebuah lagi kereta En Fazli. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Destinasi pertama yang akan kami singgah ialah "Mee Udang warong Mak Teh Kuala Sepetang, Perak. Berpandukan GPS, pada pukul 2.30 petang kami sampai ke tempat yang dituju..Setelah menikmati Mee Udang dan Nasi Goreng Udang di gerai tersebut kami terus bergegas menuju ke hentian R & R untuk menunaikan solat jamak takdim.

4.00 petang.. kereta dipandu laju utk menuju ke sungai petani kedah..ke rumah Kak Long di Sidam Kiri. Setelah tiba disana kami sempat singgah di Tesco Sg. Petani memborong sehelai dua baju dan sedikit bekalan roti utk dimakan sebagai alas perut.. Sebelum menuju ke rumah kak Long utk bermalam disana kami sempat singgah di restoran mamak ..pekena teh tarik ngan roti canai. Alhamdulillah pada pukul 7.00 malam kami tiba di rumah Kak Long.

9.50 malam : Setelah membersihkan diri kami pun berangkat menuju ke RFC. Mereka kata RFC di bawah HPA hanya ada di Sg. Petani je 2 branch. Anak En. Fazli nak makan ayam goreng original. Namun setelah pergi ke sana di 2 tempat yang berlainan ...ayam yg diidamkan telah kehabisan . Untuk tidak menghampakan anaknya.beliau tetap membeli.. Kamudian kami munuju ke restoran ikan bakar..dan ketika itu jam telah menunjukkan 10.55 mlm. Namun keadaan di gerai tersebut telah pun sunyi..jln2 di sg. Petani semakin sunyi../rupanya kedai tu pun tutp pukul 12.00. Tidak seperti di Bangi atau tempat2 lain ..masih lagi ada restoran2 yang di buka menjangkau 2 pagi..Alhamdulillah ..walaupun kami pelanggan yang paling akhir di restoran tersebut kami tetap dilayan dengan baik..Makanan untuk anak2 makan pun dah sampai..sekejap jer dah habis makan..lapar lah katakan..kesian

5.40 pagi : suamiku dan sahabatnya sudah bangun..menuju ke surau di situ..menunggu jemaah ceritanya selepas pulang dr membeli sarapan...katanya tiada jemaah lain hari itu kecuali dia dengan sahabatnya shj..agak terkilan..tak taulah mungkin semua jemaah surau tertidur kut sampai tak sempat nak ke surau.. solat kat umah..Nasi lemak rm 0.50 ngan roti canai o.60..masih ada di jual di situ..

10.00 pagi : keluar dari Sidam Kiri dlm perjalanan menuju ke rumah kakak Kak Long ..singgah pekena durian yg memang menjadi kegemaran putera kami dan juga bapa Fawwaz ..acapkali suruh dibelinya..setelah selesai menikmati durian kg ..kami bergegas ke rumah kakak Kak Long..kesian tunggu lama..kami dijamu dengan beehon singapore (warna putih) ngan pisang goreng..destinasi kedua tempat makan lagi iaitu di Pulau Sayak. SEpanjang perjalan ke sana .saujana mata memandang sawah padi menghijau..sejuk mata ...macam-macam pertanyaan ananku bertanya dlm kereta tentang pokok-pokok yg ada sepanjang perjalanan... Berpandukan panduan yg abg dolah bagi dan gps kami akhirnya sampai ke tempat yg dituju... Erm..kat sini pengalaman takleh lupa..makan udang goreng kunyit..segar2 udangnya..sedap..serta mee udang..pandangan kami ...lebih sedap dr..mee udang kuala sepetang...entahlah...udangnya yg fresh dan pemandangan yg indah membuatkan kami semua takleh lupa...anak-anak pulak leka bermain pasir dan mencari ikan dan siput yg terdampar...di persisiran pantai..Setelah menemurah serba-sedikit dengan pekerja/owner kedai tu..baru kami tau rupanya masa tsunami dulu..mereka juga terlibat..seminggu mereka menumpang di surau..pepun sekarang telah kembali pulih seperti sediakala....memang restoran tu betul2 di tepi pantai..Kami disitu agak lama sehingga pukul 3 petang...

5.00 petang: kami ketika ini berada di Batu Feringgi..mencari hotel,motel..resort..semuanya penuh...huh penat...rupanya tanggapan kami salah..ingatkan hari bekerja ada hotel yg kosong ..rupanya tidak..full book...kami solat agak lewat ..akhirnya setelah solat...kami dpt juga menginap di salah sebuah hotel di pusat bandar..lepas nie kalu sesiapa nak tidoq kat batu feringgi kena book awal2...moga menjadi pengajaran buat kami ...nak makan pasambo kat padang kota pun tak berapa selera..mungkin sebab terlalu penat...nasi ayam goreng pun payah nak habis ...last2 balik tido lagi best..

10.00 dah checked out..plan nak pie bukit bendera..tapi tak kesampaian "sedang dibaiki" so kami pun terus ke taman botani...
12.00 tengahari : Kami pekena nasi kandar "Line Clear"sodap....patutla masuk tv...